"La educación no es una cuestión de diseñar ingeniosas maneras de divertir o motivar a los alumnos, sino de ser relevantes y cercanos a sus motivaciones y aspiraciones reales. No debemos educar para el futuro, sino para la vida real, para la vida de todos los días."
-- John Dewey, 1914.
És evident, i amb aquest esquema veiem com a les aules i al món està caviant, i aquest canvis globals del món fan pensar que necessitem tenir
ciutadans millor preparats que siguin capaços d’afrontar-se als reptes de la
societat actual, perquè siguin autònoms en una societat del coneixement. Per
això penso, que la primera labor com a futurs mestres és la de l’acompanyament
i tutorització perquè els nens adquireixin les capacitats i habilitats
necessàries per fer un ús responsable i útil de les noves tecnologies. Penso
que el cognitivisme i el constructivisme són corrents teòriques de la ciència
de l’educació indispensables en les aules, són el pilar de l’educació.
Sense perdra aquesta idea com a base, crec que les TIC, tenen un protagonista molt important que són els mestres i el PLE de cadascú, perquè gràcies als
esforços i dedicacions de molts docents (encara que sigui a poc a poc), l’ús de
les TIC en les aules és cada cop més interessant i motivador. Cada cop els
docents comprenen que han de tenir coneixement digital(per tant han de formar-se) en
la generació de materials, de fomentar el treball en equip, cooperació i
coordinació entre docents, en definitiva és una necessitat educativa
prioritària, tot com recomana Adell, que el docent dissenya les activitats i l'entorn, suggereix fonts d'informació i eines, i que els mestres han de tenir unes competències digitals i estar dins els plans d'estudis de magisteri com a altres països. Adell es recolza en la investigació ACOT i que avalua les fases en les quals la tecnologia comença a formar part de la pràctica quotidiana dels docents i van trobar que aquest procés dura de 3 a 5 anys i aquí tenim l'esquema realitzat a classe que ho resumeix molt bé:
Hem de comentar que de la segona i tercera fase a la quarta i quinta, hi ha molta distància i que nosaltres quan finalitzem aquests estudis tindrem assolides les fases i esperem que continuïn millorant.
A nosaltres, com a futures docents, després de tot el que estem aprenent, mirant, comparant, recercant, ens ajuda a reflexionar i a millorar, sortim molt motivades, en el sentit que es poden fer coses molt boniques amb les eines de les noves tecnologies, boniques per a nosaltres, per als nens, les famílies i per tot el conjunt educatiu, sobretot, podem fer coses per tenir un procés d’ensenyança-aprenentatge motivador que ens farà tenir cada cop més experiència docent i sentir-nos més realitzats en aquesta vocació.
Personalment, m’han agradat molt la utilització en les escoles de les Webguest(de la que mai havia escoltat parlar fins ara i que en 2015 tindrà 20 anys desde la seva difusió) aquest model és un referent a l’hora de plantejar una metodologia en l’ús d’Internet a l’aula i que té moltes propostes i exemples a la Xarxa. És una activitat dirigida a la investigació, on la informació utilitzada pels nens ve majoritàriament d’ Internet. Aquestes conten amb unes parts bàsiques com: introducció, feina, procés, recursos, avaluació i conclusió.A Edutec, Revista Electrònic de Tecnologia Educativa està preparant un número monogràfic sobre “Webquest: 20 años utilizando Internet como recurso para el aula”, que es publicarà en juny de 2015. I que pareix que serà molt interessant, ja que formen part coneguts nostres com a, Jordi Adell Segura (Universitat Jaume I).
La Cacera del tresor("Treasure hunt", "Scavenger Hunt", "Knowledge Hunt"), és una activitat didàctica molt senzilla que és utilitzada pels docents que integren Internet en les seves aules . Els nens adquireixen una sèrie d'estratègies útils per l'adquisició d' informació sobre un tema, i practicar habilitats relacionades amb la tecnologia de la informació i comunicació.
Segons
Luzón(2001), aquestes activitats promouen l'adquisició de coneixements
d'un tema, desenvolupen estratègies per recercar informació en la Web i
milloren les destresses en lectura i comprensió, amb diferents formats
en funció de les edats. He estat mirant les caceres de CEIP Can Cantó,i són molt bones per infantil: http://www.vandelvira.net/phpwebquest/caza/soporte_izquierda_c.php?id_actividad=696&id_pagina=1
aquesta el tema és la lluna, però la del cos també està molt bé:http://www.vandelvira.net/phpwebquest/caza/soporte_tabbed_c.php?id_actividad=811&id_pagina=1
El següent esquema, perteny a la metodologia TPACK(Coneixement tecnològic pedagògic disciplinari),que ens explica molt bé com el coneixement del docent ha d'integrar els tres tipus de coneixements; el tecnològic, el pedagògic i el coneixement disciplinari, els tres han de formar una intersecció per utilitzar la tecnologia per col·laborar amb pedagogia i amb continguts, això seria lo aconsellable per donar classes el dia de l'endemà, que totes nosaltres sortíssim amb això assolit.
aquesta el tema és la lluna, però la del cos també està molt bé:http://www.vandelvira.net/phpwebquest/caza/soporte_tabbed_c.php?id_actividad=811&id_pagina=1
El següent esquema, perteny a la metodologia TPACK(Coneixement tecnològic pedagògic disciplinari),que ens explica molt bé com el coneixement del docent ha d'integrar els tres tipus de coneixements; el tecnològic, el pedagògic i el coneixement disciplinari, els tres han de formar una intersecció per utilitzar la tecnologia per col·laborar amb pedagogia i amb continguts, això seria lo aconsellable per donar classes el dia de l'endemà, que totes nosaltres sortíssim amb això assolit.
http://www.tpack.org/
La veritat, és que hi he trobat moltes publicacions, molt bones, creades per docents que et donen energia per posar-te a la feina!, aquí tenim un exemple d'infantil, de com es treballen les noves tecnologies en les escoles amb la participació dels nens i el suport dels mestres:
Aquí deixo un exemple de com treballen les TIC en el CEIP Can Cantó:
https://sites.google.com/site/lesticalceipcancanto/home i concretament m'ha agradat com utilitzen les TIC en les seves presentacions encara que aquests són de primer nivell.https://sites.google.com/site/lesticalceipcancanto/home/presentacions
I per finalitzar aquesta entrada de blog, deixo un vídeo que he trobat al blog de Can Cantó, amb el que he gaudit moltíssim, i que està dedicat a tots els mestres:
"Siempre estoy haciendo cosas que no sé hacer, de manera que tengo que aprender como hacerlo." Pablo Picasso
FONTS CONSULTADES:
Imatge:https://flic.kr/p/8SpyuW
http://www.tpack.org/
http://blog.educalab.es/intef/2013/10/18/educacion-conectada-algo-mas-que-enchufar-alumnos-a-nuevos-dispositivos/
Internet en el aula: a la caza del tesoro. Adell (2003) URL
El placer de usar las TIC en educación infantil. Fitxer
Les TIC a l'Educació Infantil. Espiral URL
Competències digitals. Sobre ACOT. Vídeo Jordi Adell URL
Las fases de la integración de las TIC (Adell, 2008) URL
Modelo TPACK. Blog TIC y Educación
http://olgacatasus.blogspot.com.es/p/3-anos.html
http://www.aula21.net/cazas/caza.htm (he vist com és l'interior d'una recerca de tresor).
http://anaisabelmartin.blogcindario.com/2011/02/00022-caza-del-tesoro.html
http://youtu.be/-8SxSRY_tG0
http://youtu.be/-8SxSRY_tG0
http://youtu.be/jeDH_8x-FBQ
Les TIC a l'Educació Infantil- dificultats Fitxer
Entrevista a Josep Maria Esteve Gisbert URL
Experiència d'una docent a infantil. URL
Aplicacions de les TIC a les aules d'Infantil. Objectius. CEIP Can Cantó URL
Aplicando las TIC en el aula de infantil URL
Exemples caceres del tresor educació infantil UR
El rincón de la maestra URLLes TIC al CEIP Can Cantó
No hay comentarios:
Publicar un comentario